1.feladat
Milyen számok állnak sorrendben a betűk helyén? (Bővíts!)
a.) \(\frac{1}{4}=\frac{A}{8}\);
b.) \(\frac{3}{4}=\frac{B}{16}\);
c.) \(\frac{2}{3}=\frac{C}{6}\);
d.) \(\frac{2}{5}=\frac{D}{100}\);
e.) \(\frac{4}{7}=\frac{E}{14}\);
2.feladat
Milyen számok állnak sorrendben a betűk helyén? (Egyszerűsíts!)
a.) \(\frac{10}{16}=\frac{A}{8}\);
b.) \(\frac{7}{14}=\frac{B}{2}\);
c.) \(\frac{32}{96}=\frac{C}{3}\);
d.) \(\frac{11}{44}=\frac{D}{4}\);
e.) \(\frac{5}{25}=\frac{E}{5}\);
3.feladat
Milyen számok állnak sorrendben a betűk helyén? (Írd át a vegyes számokat tört alakba!)
a.) \(1\frac{1}{3}=\frac{A}{3}\);
b.) \(2\frac{1}{5}=\frac{B}{5}\);
c.) \(3\frac{2}{3}=\frac{C}{3}\);
d.) \(4\frac{3}{4}=\frac{D}{4}\);
e.) \(5\frac{5}{7}=\frac{E}{7}\);
4.feladat
Milyen számok állnak sorrendben a betűk helyén? (Írd át a törteket vegyes szám alakba!)
a.) \(\frac{8}{5}=A\frac{A_1}{5}\);
b.) \(\frac{17}{7}=B\frac{B_1}{7}\);
c.) \(\frac{20}{3}=C\frac{C_1}{3}\);
d.) \(\frac{55}{9}=D\frac{D_1}{9}\);
e.) \(\frac{143}{11}=E\frac{E_1}{11}\);
5.feladat
Végezd el a műveleteket a törtekkel!
a.) \(\frac{1}{5}+\frac{4}{5}=\);
b.) \(\frac{1}{3}+\frac{1}{7}=\);
c.) \(\frac{1}{7}+\frac{1}{9}=\);
d.) \(\frac{2}{5}+\frac{1}{5}=\);
e.) \(\frac{2}{7}+\frac{4}{9}=\);
f.) \(\frac{2}{9}+\frac{4}{11}=\);
g.) \(\frac{4}{13}+\frac{4}{5}=\);
h.) \(\frac{2}{7}+\frac{2}{17}=\);
i.) \(\frac{11}{18}+\frac{17}{23}=\);
6.feladat
Végezd el a műveleteket a törtekkel!
a.) \(\frac{4}{5}-\frac{1}{5}=\);
b.) \(\frac{4}{7}-\frac{3}{7}=\);
c.) \(\frac{5}{8}-\frac{1}{9}=\);
d.) \(\frac{2}{5}-\frac{1}{13}=\);
e.) \(\frac{6}{7}-\frac{4}{13}=\);
f.) \(\frac{8}{9}-\frac{4}{11}=\);
g.) \(\frac{11}{13}-\frac{1}{2}=\);
h.) \(\frac{15}{17}-\frac{2}{23}=\);
i.) \(\frac{17}{18}-\frac{17}{23}=\);
7.feladat
Végezd el a műveleteket a törtekkel!
a.) \(\frac{1}{5}\cdot2=\);
b.) \(\frac{4}{7}\cdot3=\);
c.) \(\frac{5}{8}\cdot4=\);
d.) \(\frac{2}{5}\cdot3=\);
e.) \(\frac{6}{7}\cdot4=\);
f.) \(\frac{8}{9}\cdot5=\);
g.) \(\frac{11}{13}\cdot11=\);
h.) \(\frac{15}{17}\cdot12=\);
i.) \(\frac{17}{18}\cdot13=\);
8.feladat
Végezd el a műveleteket a törtekkel!
a.) \(\frac{1}{2}:2=\);
b.) \(\frac{1}{3}:2=\);
c.) \(\frac{1}{4}:2=\);
d.) \(\frac{2}{4}:2=\);
e.) \(\frac{3}{7}:3=\);
f.) \(\frac{5}{9}:5=\);
g.) \(\frac{2}{3}:2=\);
h.) \(\frac{2}{3}:4=\);
i.) \(\frac{2}{9}:2=\);
9.feladat
Írd tizedes tört alakba!
a.) \(\frac{1}{10}=\);
b.) \(\frac{4}{10}=\);
c.) \(\frac{2}{100}=\);
d.) \(\frac{3}{1000}=\);
e.) \(\frac{5}{1000}=\);
10.feladat
Írd tizedes tört alakba!
a.) \(\frac{11}{10}=\);
b.) \(\frac{24}{10}=\);
c.) \(\frac{32}{100}=\);
d.) \(\frac{43}{1000}=\);
e.) \(\frac{35}{1000}=\);
11.feladat
Írd tizedes tört alakba!
a.) \(\frac{111}{10}=\);
b.) \(\frac{124}{10}=\);
c.) \(\frac{132}{100}=\);
d.) \(\frac{143}{1000}=\);
e.) \(\frac{11135}{1000}=\);
12.feladat
Írd tizedes tört alakba!
a.) \(\frac{11}{2}=\);
b.) \(\frac{24}{5}=\);
c.) \(\frac{32}{25}=\);
d.) \(\frac{43}{125}=\);
e.) \(\frac{35}{4}=\);
13.feladat
Írd (közönséges) tört alakba!
a.) 0,2=;
b.) 0,81=;
c.) 1,1=;
d.) 1,23=;
e.) 2,01=;
14.feladat
Írd (közönséges) tört alakba!
a.) 0,201=;
b.) 0,081=;
c.) 1,01=;
d.) 3,023=;
e.) 22,001=;
15.feladat
Végezd el az alábbi műveleteket!
a.) -4+3=;
b.) -4+3-7=;
c.) -4+31+2=;
d.) -4+3-44=;
e.) -4+33-44=;
16.feladat
Végezd el az alábbi műveleteket!
a.) \(3 \cdot3 -5=\);
b.) \(3 \cdot3 -5:5=\);
c.) \(3 \cdot3 -5+5=\);
d.) \(3 \cdot3 -5-5=\);
e.) \(3 \cdot3 -5\cdot5=\);
17.feladat
Végezd el az alábbi műveleteket!
a.) \(3 \cdot3 -5=\);
b.) \(4 \cdot3 -5:5=\);
c.) \(5 \cdot3 -5+5=\);
d.) \(6 \cdot3 -5-5=\);
e.) \(12 :3 -5\cdot5=\);
18.feladat
Végezd el az alábbi műveleteket!
a.) \(3 \cdot3 -5+3 \cdot3=\);
b.) \(4 \cdot3 -5:5-2 \cdot3=\);
c.) \(5 \cdot3 -5+5-5 \cdot3=\);
d.) \(6 \cdot3 -5-5-7 \cdot3=\);
e.) \(12 :3 -5\cdot5-33 \cdot3=\);
19.feladat
Végezd el az alábbi műveleteket!
a.) \(3 \cdot3 -(5+3) \cdot3=\);
b.) \(4 \cdot3 -6:(5-2) \cdot3=\);
c.) \(5 \cdot3 -5+(5-5 \cdot3)=\);
d.) \(6 \cdot3 -(5-5)-7 \cdot3=\);
e.) \(12 :3 -5\cdot5-33 \cdot3=\);
20.feladat
Végezd el az alábbi műveleteket!
a.) \(3 \cdot\frac{3}{7} +5\frac{3}{7}=\);
b.) \(3 \cdot\frac{2}{3} +2\frac{3}{5}=\);
c.) \(3 \cdot\frac{1}{2} +2\frac{3}{5}+0,1=\);
d.) \(3 \cdot\frac{1}{2} +2\frac{3}{5}+1,1=\);
e.) \(0,5 +4\frac{1}{2} +2\frac{3}{5}+2,1=\);
21.feladat
Határozd meg az A,B,C,D,E,F,G,H,I pontok helyzetét a jelzőszámok megadásával!
22.feladat
Hány fokos szöget mér az alábbi szögmérő?
23.feladat
Milyen fajtájú szögeket láthatunk az A,B,C,D,E,F csúcsokban?
24.feladat
Rajzolj szögmérő segítségével 35, 110, 200, 280 fokos szögeket!
25.feladat
Rajzold meg szögmérő, vonalzó segítségével az alábbi háromszögeket! Az alkotóelemek helyzetének meghatározásához a nemzetközi egyezménynek megfelelő jelölésrendszert használtuk.
a.) a = 4cm; b = 5cm; c = 6cm
b.) c = 6cm; b = 5cm; \(\alpha=60^o\)
c.) c = 6cm; \(\alpha=45^o\); \(\beta=60^o\)
Az a.) feladatban szereplő háromszögnek rajzold meg a magasságvonalait és mérd is meg az egyes oldalakhoz tartozó magasságokat!
Mit tapasztalsz, ha összeszorzod a magasságokat a hozzájuk tartozó oldal hosszával? Milyen szorzatokat kapsz, ha a három szorzatot összehasonlítod?
Hány fokosak a b.) feladatban szereplő háromszög másik két szöge és az \(\alpha\) szög kiegészítő szöge?
Felezd meg körző és vonalzó segítségével a c.) feladatban szereplő háromszög oldalait, mit tapasztalsz?
26.feladat
Rajzold meg az alábbi feltételeknek megfelelő egyeneseket derékszögű vonalzó és a vonalzók "csúsztatásának" módszerével!
1.) a\(\parallel\)b\(\parallel\)c
2.) a\(\perp\)b\(\perp\)c
3.) a\(\parallel\)b\(\perp\)c
4.) a\(\perp\)b\(\parallel\)c
5.) a\(\parallel\)b\(\perp\)c\(\perp\)d
27.feladat
Mekkora az ábrán látható négyszögek kerülete és területe?
28.feladat
Rajzolj téglalapokat az alábbi adatokkal!
1.) a=5cm b=7cm
2.) a=4cm b=5cm
3.) a=3cm b=8cm
Mekkora a kerületük és a kerületük?
29.feladat
Határozd meg az ismeretlenek értékeit találgatással vagy "visszafelé gondolkodással"!
1.) \(\bigtriangledown\cdot\)2+6=16
2.) \(\bigtriangleup\cdot\)2-6=16
3.) \(\bigcirc\cdot\)3+2=17
4.) \(\bigcirc\cdot\)3-2=13
5.) \(\frac{\bigtriangledown}{2}\)+6=16
6.) \(\frac{\bigtriangleup}{2}\)-6=16
7.) \(\frac{\bigcirc}{5}\)-6=16
8.) \(\frac{\bigcirc}{5}\)+6=16
9.) \(\bigtriangledown\cdot\)2+0,1=2,1
10.) \(\bigtriangleup\cdot\)2-0,1=0,9
11.) \(\bigcirc\cdot\)3+\(\frac{1}{2}\)=1\(\frac{1}{2}\)
12.) \(\bigcirc\cdot\)3-\(\frac{1}{2}\)=1\(\frac{1}{2}\)
13.) \(\frac{\bigtriangledown}{2}\)+6=-1
14.) \(\frac{\bigtriangleup}{2}\)-6=-1
15.) \(\frac{\bigcirc}{5}\)-6=-4
16.) \(\frac{\bigcirc}{5}\)+6=-4
1.feladat
Írd le tizedes tört alakban az alábbi, szövegesen megadott számokat!
pl.:
10 tízes + 8 egyes + 30 tized + 3 század = 111,03
a.) 2 tízes + 8 egyes + 3 tized + 3 század =
b.) 12 tízes + 5 egyes + 20 tized + 1 század =
c.) 1 tízes + 80 egyes + 3 tized + 30 ezred =
d.) 3 százas + 80 egyes + 20 tized + 3 század =
e.) 12 százas + 50 tízes + 200 tized + 10 század =
f.) 13 tízes + 800 egyes + 30 tized + 30 ezred =
g.) 200 tízes + 8 egyes + 3 tized + 300 század =
h.) 120 tízes + 500 egyes + 2 tized + 100 század =
i.) 10 tízes + 8000 egyes + 500 tized + 3 tízezred =
j.) 1 százas + 80 tízes + 3 tized + 3 ezred =
2.feladat
Végezd el az alábbi műveleteket!
a.) \(3,2 \cdot10=\);
b.) \(3,23 \cdot100=\);
c.) \(3,234 \cdot1000=\);
d.) \(3,234 \cdot10000=\);
e.) \(3,2345 \cdot100000=\);
3.feladat
Végezd el az alábbi műveleteket!
a.) \(13,24:10=\);
b.) \(113,2:100=\);
c.) \(1113,2:1000=\);
d.) \(11113,2:10000=\);
e.) \(111113,2:100000=\);
4.feladat
Végezd el az alábbi műveleteket!
a.) \(13,24\cdot0,1=\);
b.) \(113,2\cdot0,01=\);
c.) \(1113,2\cdot0,001=\);
d.) \(11113,2\cdot0,0001=\);
e.) \(111113,2\cdot0,00001=\);
5.feladat
Végezd el az alábbi műveleteket!
a.) \(13,24\cdot2,1=\);
b.) \(113,2\cdot2,31=\);
c.) \(1113,2\cdot4,21=\);
d.) \(11113,2\cdot3,33=\);
e.) \(111113,2\cdot4,23=\);
6.feladat
Végezd el az alábbi műveleteket!
a.) \(13,24:2,1=\);
b.) \(113,2:2,3=\);
c.) \(1113,2:4,2=\);
d.) \(11113,2:3,3=\);
e.) \(111113,2:4,2=\);
7.feladat
Végezd el az alábbi műveleteket!
a.) \((-3)+(-7)-(+9)+(-8)=\)
b.) \((+3)+(+7)-(-9)-(-8)=\)
c.) \((-3)+(-7)+(+9)-(-8)=\)
d.) \((+3)+(+7)+(-9)-(-8)=\)
e.) \((-3)+(-7)-(+9)+(-8)=\)
8.feladat
Végezd el az alábbi műveleteket! Az eredményt add meg tovább nem egyszerűsíthető tört alakban!
a.) \((-3,1)+(-7,2)-(+9,3)+(-8,4)=\)
b.) \((+3,1)+(+7,2)-(-9,3)-(-8,4)=\)
c.) \((-3,1)+(-7,2)+(+9,3)-(-8,4)=\)
d.) \((+3,1)+(+7,2)+(-9,3)-(-8,4)=\)
e.) \((-3,1)+(-7,2)-(+9,3)+(-8,4)=\)
9.feladat
Végezd el az alábbi műveleteket!
a.) \((-2)\cdot(-5)-(-12):(-3)=\)
b.) \((+2)\cdot(-5)+(-15):(-3)=\)
c.) \((-2)\cdot(-5)-(-18):(-3)=\)
d.) \((-2)\cdot(+5)+(-21):(-3)=\)
e.) \((-2)\cdot(-5)-(-33):(-3)=\)
10.feladat
Végezd el az alábbi műveleteket! Az eredményt add meg a lehető legtöbbféle alakban!
a.) \(-\frac{3}{7}+\frac{3}{5}=\)
b.) \(\frac{3}{5}\cdot\frac{2}{7}=\)
c.) \(\frac{7}{4}-\frac{2}{3}=\)
d.) \(\frac{9}{4}:\frac{2}{3}=\)
e.) \(\frac{9}{4}:\frac{2}{27}=\)
11.feladat
Végezd el az alábbi műveleteket! Az eredményt add meg a lehető legtöbbféle alakban!
a.) \(-2\frac{3}{7}+3\frac{3}{5}=\)
b.) \(2\frac{3}{5}\cdot3\frac{2}{7}=\)
c.) \(5\frac{1}{4}-\frac{2}{3}=\)
d.) \(1\frac{3}{4}:\frac{2}{3}=\)
e.) \(2\frac{1}{4}:3\frac{2}{27}=\)
12.feladat
Végezd el az alábbi műveleteket! Az eredményt add meg a lehető legtöbbféle alakban!
a.) \(3\frac{2}{5}\cdot\frac{3}{4}+1^2-0,4=\)
b.) \(-(-2\frac{3}{7}):(+1\frac{2}{7})-0,2^1+\frac{1}{2}=\)
c.) \((-2\frac{3}{7})\cdot(+1\frac{2}{7})-0,2^0+\frac{1}{3}=\)
d.) \((-2\frac{3}{7})+(+3\frac{2}{7})-0,4+\frac{1}{3}=\)
e.) \((+2\frac{2}{5})\cdot(-1\frac{1}{4})-(-0,01)+(-1\frac{1}{2})=\)
13.feladat
Bontsd fel az alábbi számokat prímszámok szorzatára! Add meg a hatványalakot is!
Pl.: \(1504 = 2\cdot2\cdot2\cdot2\cdot2\cdot47\ = 2^5\cdot47\)
a.) 930=
b.) 9300=
c.) 60=
d.) 5780=
e.) 90=
f.) 48=
g.) 88=
h.) 168=
i.) 8906=
j.) 11220=
14.feladat
Az alábbi feladatlap az alapszerkesztéseket gyakoroltatja. Végezd el a feladatlapon szereplő lépések szerint a szerkesztéseket, majd lefotózva vagy szkennelve a szerkesztéseidet küldd vissza nekünk! A beküldött anyagon szerepeljen neved és osztályod!
Alapszerkesztések lépésenként
15.feladat
Az alábbi háromszögben az A csúcsban \(\alpha\), a B csúcsban \(\beta\), a C csúcsban \(\gamma\) szög van.
Az oldalak rendre \(\bar{AB}=c\), \(\bar{AC}=b\), \(\bar{BC}=a\).
Rajzold meg azt a háromszöget szögmérő, körző és vonalzó segítségével, amelyben:
a.) a = 7cm; b = 6cm; c = 5cm
b.) c = 7cm; b = 5cm; \(\alpha=40^o\)
c.) c = 7cm; \(\alpha=50^o\); \(\beta=40^o\)
d.) c = 7cm; b = 5cm; \(\gamma=50^o\)
e.) a = 6cm; b = 5cm; c = 4cm
f.) c = 6cm; b = 4cm; \(\alpha=45^o\)
g.) c = 6cm; \(\alpha=30^o\); \(\beta=60^o\)
h.) c = 6cm; b = 4cm; \(\gamma=40^o\)
Készíts a rajz előtt vázlatot!
16.feladat
Az alábbi dokumentumokban szerkesztési feladatok találhatók. Letöltés és kinyomtatás után végezd el a szerkesztéseket a feladatokban található útmutatások alapján, majd lefotózva vagy szkennelve a megoldott feladatlapokat küldd vissza nekünk a megoldásaidat. A beküldött anyagon szerepeljen neved és osztályod!
Alapszerkesztések (szakaszfelező, szögfelező, szögmásolás, szakasz felosztása)
Alapszerkesztések (merőlegesek szerkesztése, nevezetes szögek, háromszög három oldalból)
Háromszögek szerkesztése (4 alapeset)
Háromszögek szerkesztése
Geometriai transzformációk
17.feladat
Figyeld meg alaposan az alábbi háromszöget és nevezetes pontjait, vonalait tartalmazó ábrát, majd válaszolj a kérdésekre!
a.) Mit csinálnak az \(F_a\);\(F_b\);\(F_c\) pontok azokkal az oldalakkal, amelyre illeszkednek?
b.) Hogyan nevezzük az \(\bar{F_aA}\);\(\bar{F_bB}\);\(\bar{F_cC}\) szakaszok által meghatározott vonalakat?
c.) Milyen vonalak találkoznak az M pontban?
d.) Hasonlítsd össze a \(\bar{KA}\);\(\bar{KB}\);\(\bar{KC}\) távolságokat! Mit tapasztalsz?
e.) Hogyan nevezzük az S pontot?
f.) Hogyan nevezzük az M pontot?
g.) Hogyan aránylik egymáshoz a \(\bar{SA}\) és a \(\bar{SF_a}\) szakaszok hossza?
h.) Milyen helyzetű az \(\bar{CM}\) és \(\bar{BA}\) által meghatározott két egyenes?
18.feladat
Mennyi
a) 1200 Ft 4 %-a,
b) 30 kg 5%-a,
c) 24 liter 25%-a,
d) 12 fő 33,3%-a,
e) 400 Ft 75%-a,
f) 400 Ft 125 %-a,
g) 300 méter 15 %-a,
h) 5 torta negyed része,
i) 20 könyv 250%-a?
19.feladat
Mennyi
a) 200-nak az 1%-a (másként az 1/100 része),
b) 500-nak a 3/100 része, másként 3%-a,
c) 50-nek a 7/100 része, azaz 7%-a,
d) 82-nek a 16/100 része, 16%-a,
e) 30-nak a 200%-a (200/ 100 része ),
f) 139-nek a 120%-a (120/100)része ?
20.feladat
Mennyi
a) 100-nak a 20%-a;
b) 140-nek az 50%-a;
c) 84-nek a 25%-a;
d) 30-nak a 10%-a;
e) 60-nek a 90%-a;
f) 59-nek a 200%-a,
g) 20-nak a 150%-a,
h) 11-nek a 300%-a.
21.feladat
Hány százaléka
a) 7-nek a 70,
b) 70-nek a 7,
c) 15-nek a 35,
d) 50-nek a 20,
e) 16-nak a 4,
f) 1000-nek a 10?
22.feladat
Melyik az a szám, amelyiknek
a) 15 %-a 30,
b) 150%-a 30,
c) 33,3 %-a 12,
d) 16 %-a 32,
e) 4/5 része 36,
f) 3/2 része 30?
23.feladat
Az alábbi elektronikus kijelző egy parkolóház bejárata fölött látható. Az
olvasható le róla, hogy a parkolóhelyek hányadrésze szabad. A szürke rész
jelenti a foglalt parkolóhelyeket.
a) Hány százaléka SZABAD a parkolónak?
b) Hány autó áll a garázsban, ha 80 férőhelyes a parkoló?
24.feladat
Mekkora a területe
a) annak a trapéznak, amelynek alapjai 4 és 7 cm hosszúak és 3 cm magas?
b) annak a deltoidnak, amelynek átlói 3 és 7 cm hosszúak?
c) annak a paralelogrammának, amelynek oldalai 2 és 7 cm hosszúak, magassága pedig 1 cm?
d) annak a rombusznak, amelynek átlói 4 és 8 cm hosszúak?
e) annak a trapéznak, amelynek alapjai 4 és 4 cm hosszúak és 4 cm magas?
f) annak a deltoidnak, amelynek átlói 3 és 4 cm hosszúak?
g) annak a paralelogrammának, amelynek oldalai 7 és 7 cm hosszúak, magassága pedig 7 cm?
h) annak a rombusznak, amelynek átlói 8 és 8 cm hosszúak?
25.feladat
Oldd meg mérlegelv módszerrel vagy "visszafelé gondolkodással" az alábbi nyitott mondatokat, ha az alaphalmaz a racionális számok halmaza:
a.) 4x+5=3x+10
b.) 4x+5,5=3x+10,5
c.) 4x-5=3x+2
d.) 4x-5=3x-2
e.) \(\frac{x}{3}\)=2
f.) \(\frac{x}{3}\)+2=5
g.) \(\frac{x}{4}\)-1=6
h.) \(\frac{x}{2}\)-\(\frac{x}{3}\)=1
i.) \(\frac{3x}{6}\)-\(\frac{2x}{6}\)=1
j.) \(\frac{2x}{3}\)-\(\frac{3x}{2}\)=5
k.) \(\frac{x}{3}\)-\(\frac{x}{4}\)-\(\frac{x}{2}\)=1
l.) -2(x-3)=10
m.) 2(x-1)+3(x-2)=5
26.feladat
Oldd meg mérlegelv módszerrel vagy "visszafelé gondolkodással" az alábbi nyitott mondatokat, ha az alaphalmaz a racionális számok halmaza:
a.) 7x+5=3x+10
b.) 7x+5,5=3x+10,5
c.) 7x-5=3x+2
d.) 7x-5=3x-2
e.) \(\frac{x}{13}\)=2
f.) \(\frac{x}{13}\)+2=5
g.) \(\frac{x}{14}\)-1=6
h.) \(\frac{x}{2}\)-\(\frac{x}{5}\)=1
i.) \(\frac{13x}{6}\)-\(\frac{12x}{6}\)=1
j.) \(\frac{12x}{3}\)-\(\frac{13x}{2}\)=5
k.) \(\frac{2x}{3}\)-\(\frac{3x}{4}\)-\(\frac{x}{2}\)=1
l.) -12(x-1)=100
m.) 2(2x-1)+3(3x-2)=100